Doel van een Relatiegeschenk: customer loyalty oftewel klantloyaliteit.
Relatiegeschenken kunnen zeer bepalend zijn voor je merk. Hier zit in verhouding tot ander type promotiemateriaal meer een ontwikkelings- en brainstormproces achter. Via een relatiegeschenk wil je er namelijk voor zorgen dat jouw merk een bepaalde uitstraling krijgt naar bestaande en potentiële klanten.
Doel van een relatiegeschenk:
Je wilt met het gekozen product bij jouw relatie een bepaalde emotie en gevoelswaarde creëren of stimuleren. Het einddoel is daarom: customer loyalty oftewel klantloyaliteit.

De kracht van een goed relatiegeschenk
Als de doelgroep het relatiegeschenk of special gift GEWELDIG vindt gebeurd er het volgende:
- De ontvanger bewaart het product en bij ieder gebruik worden de positieve associaties van het geweldige product gekoppeld aan jouw merk! Deze gebeurtenissen is ieder keer directe voeding voor belangrijke marketing strategische begrippen als: loyaliteit vorming, stimulatie van actieve naamsbekendheid, merkbinding, allen op een passieve manier.
Deze manier van marketing is een van de krachtigste manieren en tevens regelmatig ook een van de meest onderschatte wapens in Branding & Marketing.
Aan wat voor geschenken moet ik denken?
- Handige producten: relatiegeschenken die handig zijn in gebruik, die men dus ook wilt houden omdat het een toegevoegde waarde heeft in dagelijkse bezigheden
- “Ik denk aan je” producten: gifts die zeggen dat jij als bedrijf “aan hun denkt” als klant of relatie zijnde
- Onverwachte producten die een emotionele impact geven wat reacties trigger zoals “huh bestaat dit”, “wauw wat handig”, “wow dat is cool” etc.
Concept ontwikkeling van jouw relatiegeschenk
Bijna alle organisaties zijn op een gegeven moment toe aan een speciaal promotioneel artikel dat verder gaat dan gewone relatiegeschenken of standaard giveaways. De vraag naar een speciaal customized & branded artikel vloeit vaak voort uit speciale evenementen en gebeurtenissen. Denk hierbij aan geschenken voor medewerkers of een speciaal geschenk voor een unieke medewerker, een jarenlange belangrijke klant, excuus of bedankt gifts die een extra indruk moeten achterlaten, etc. Linksom of rechtsom is het hoofddoel om de ontvanger als klant, medewerker of businesspartner zijnde een positief, speciaal, uniek en gewaardeerd gevoel mee te geven.
Hoofdvraag: Hoe pak je dit aan? Hoe creëer jij als bedrijf een geschenk dat positieve emotie opwekt waardoor loyaliteit, waardering en binding een automatisch gevolg zijn?
Hier is ons team bij EXPIRIAL in gespecialiseerd. Je kunt ons inschakelen voor dit soort type custom oplossingen waarbij wij na een uitgebreid intake gesprek (zo nodig zelfs meerdere gesprekken), meedenken vanaf “scratch”.
Hoe ziet dit proces eruit?
-
- Intake gesprek: wie, wat, waar & waarom?
- Wie zijn jullie? Wie is de ontvanger? Wat is de intentie? Wat is het doel? Waarom is dit belangrijk?
- Wij gaan op zoek: mind mapping, brainstorming, research
- Voorstel: je ontvangt een aantal conceptuele voorstellen
- Evaluatie & eventuele bijsturing: net zo lang tot wij een waterdicht concept hebben
- Productie & Levering
- Eventueel: ondersteuning bij online marketing communicatie
PREMIUMS & INCENTIVES
Een sub-categorie onder een “relatiegeschenkje” zijn premiums en incentives. Premiums zijn de zogenoemde “High-End relatiegeschenken”, en Incentives zijn de cadeautjes die geleverd worden bij bijvoorbeeld de afname van een specifieke dienst, product, service of als extraatje bovenop een bepaalde behaalde prestatie.
Deze twee invalshoeken vallen beide onder “relatiegeschenken” maar hebben wel een eigen doeleinde.