Private branding is niet iets van de laatste jaren. Het bestaat namelijk al een geruime tijd. Het is de laatste jaren wel weer een enorme trend aan het worden. Echter weten veel mensen niet precies wat private label producten zijn. Daar gaan we in deze blog verandering in brengen. Wij laten je zien wat private labeling inhoud en geven hier een aantal voorbeelden bij. Lees dus snel verder.
Wat zijn private label producten?
Dit zijn bestaande producten waar eigen “merken” van gemaakt worden. Deze producten worden dan verkocht aan consumenten als eigen merk. Het wordt toegepast in een groot aantal marktsegmenten, zoals kruidenierswaren, cosmetica, mobiele telefonie, webhosting etc. Een private label product kan een fles tomatenketchup zijn, medicijnen, kleding, een toetsenbord, webhosting, noem het maar op. Het makkelijkste voorbeeld om private branding helemaal te begrijpen, is een huismerk van de supermarkt. Deze producten worden ergens anders gefabriceerd, maar worden wel onder het huismerk van de supermarkt verkocht aan de consumenten.
Waarom is private labeling populair geworden?
De populariteit van private labels is de lage prijs die gehanteerd kan worden. Vroeger kwamen private labels over als goedkope en slechte versies van A-merken. De kwaliteit van de producten zijn de laatste jaren sterk verbeterd, waardoor de consument tegenwoordig vaak nauwelijks kwaliteitsverschil meer merkt. In tijden van recessie worden klanten prijsgevoeliger en kiezen ze sneller voor een eigen merk. Uit onderzoek is gebleken dat de consument vaak niet meer terug gaat naar A-merken, wanneer er kennis is gemaakt met private label merken.
Waarom private branding?
Het grote voordeel van private label is dat concurrenten buitenspel gezet kunnen worden. Kenmerkende eigen merken met unieke details mogen door concurrenten niet verkocht worden. Exact hetzelfde product verkopen kan namelijk strafbaar zijn. Ook mag je zelf de prijsbepaling doen voor je product, omdat je je product differentieert van de concurrentie. Je hoeft niet te vechten om de laagste prijs. Daarnaast is het de trend dat ieder bedrijf graag een eigen merk en brand heeft. Een eigen merk of brand zorgt er namelijk voor dat de eigen positionering makkelijk bepaald kan worden.
Private branding in sportscholen
Gym Label is een belangrijk onderdeel van Expirial. Onder Gym Label leveren wij alle sport gerelateerde label producten. Denk hierbij aan sportkleding, yoga matjes t/m voetballen, sokken, handdoeken, shakebekers of volledige sportschool apparatuur met jouw eigen merk. Het straalt natuurlijk ontzettend veel professionaliteit uit als alle apparatuur in jouw sportschool, voorzien is van je eigen merk.
Je eigen private label opzetten via Expirial?
Naast deze voorbeelden zijn er natuurlijk nog heel veel andere mogelijkheden op het gebied van private labeling. Neem contact met ons op, dan kunnen wij samen tot hét product voor jou komen. Wij weten als geen ander hoe je een eigen merk moet opzetten, moet vermarkten, van merkontwikkeling tot marketing naar online marketing & communicatie. Ook voor andere Product Branding kunt u bij Expirial terecht.